2015. május 30., szombat

Nem csak az autóversenyzőké a világ?

Elsőre kicsit megtévesztő lehet a cím, de ahogy szokták mondani, a látszat csal. Félreértés ne essék, minden tiszteletem az autóversenyzőké; amilyen élvezetes, annyira veszélyes és nehéz szakma. Jelen írásomban egy kicsit szeretnék jobban belemenni a GT Academy által tökéletesen megfogalmazott "virtual to reality" témába. Mert hogy elérkezett az ideje, hogy új vizet öntsünk abba a bizonyos pohárba.

Kétség sem fér hozzá, hogy kerültek ki a szimulátor elől olyan emberek, akik tényleg tehetségesek, és megérdemelten vannak jelenleg ott, ahol. Ugyanakkor nem szabad azt sem elfelejteni, hogy nem mindenkiben van meg az a plusz, amely ahhoz kellene, hogy autóversenyző legyen. Vagy azzá váljon.

Nem lehet mindenki Michelisz Norbert, Kiss Norbert, Wéber Gábor vagy éppen (de hogy külföldi neveket is említsek) Lucas Ordonez, Jann Mardenborough, és még el lehetne sütni jó pár nevet ennél a mondatnál.

Szolgáljon egy kis magyarázat a bejegyzésemhez, hogy ezt most itt így mind miért hoztam fel. Utóbbi időben egyre sűrűbben lehet találkozni különböző eseményekkel, ahova boldog-boldogtalan jelentkezhet, olyan címszóval, hogy nosza, gyere, és akár lehetsz autóversenyző is! Ez mind szép és jó, de...ott van az a de. És mindig is ott lesz. Nem az a célom, hogy lehúzzam ezeket az eseményeket, mert vannak bennük jó dolgok. Leginkább az, hogy egy ilyen volumenű rendezvény alkalmával "előmásznak" olyan emberek, akiknek esetleg ténylegesen van tehetségük, csak éppen mondjuk anyagiak terén nem állnak úgy, hogy kipróbálhassák magukat egy valós versenysorozatban. Egy szó, mint száz, én ennek a témának a szimulátoros oldalát szeretném kicsit jobban körbejárni. Mert hogy van neki. És elérkezett az idő, hogy kicsit kivesézzük.

Bátorkodom feltenni a kérdést: miért akar mindenki autóversenyző lenni az elmúlt időszakban? Számomra kezd kísértetiesen hasonlítani ez a történet arra, mint amikor mindenki focista, színész, zenész, meg a fene se tudja még milyen divatvalami akar lenni.

Tegyük fel azt a kérdést inkább: ha profi vagyok autószimulátorozásban, miért nem akarok esetleg profi autószimulátoros lenni? Miért akarok mindenáron 'profilt' váltani?

És itt csatlakoztatnám be azt a személyes meglátásomat, hogy....megérett a szimulátorozás a profi eSporttá válásra!

Miért ne? De most komolyan. Elvégre ott vannak hegyre-halomra a profi eSport tornák a LoL, DOTA, CS, Battlefield, COD játékokkal, amiket milliók izgulnak végig, néhány ezren személyesen, a többiek pedig a számítógépük előtt ülve. És ezekbe dollár százezrek, esetleg millió(k) forognak tornáról tornára. Ellenben nem sok valóságtartalma van ezeknek a játéknak, értsd, teljesen fantázia világára épülnek. (Oké, lehet a Battlefield és CS esetén vitatkozni ezzel, ott a fegyverek valós társaikról lettek mintázva.)

Ha figyelembe vesszük, hogy mennyi ember követi figyelemmel az egyes autósport szériákat (különösképpen az F1-et, hiába kezd leáldozóban lenni a csillaga), vagy éppen a nevesebb futamokat (néhány példa: Le Mans-i 24 órás, V8 - Bathurst, Spa-i 24 órás, Indy500), akkor esetleg lehet rá esély, hogy ez emberek nagy érdeklődéssel követnének egy-egy virtuálisan megrendezett sorozatot vagy futamot is. Főleg télen lehetne ennek nagyobb biznisze, amikor a sorozatok zöme 'alszik', vagy éppen tesztel, addig a TV-ben lehetne közvetítés a szimulátoros futamokról. Elvégre ha megnézzük, egy-két nevesebb bajnokságban elég komoly és szoros harcok tudnak kialakulni - melyet az emberek pont hiányolnak az F1-ből...

És ha már TV meg futam közvetítés...nem utolsósorban kiváló reklámfelületek lehetnének az autók, csakúgy, mint a valós társaik. Tehát adott esetben még lehet, hogy mindenki jól is járna?

Én úgy látom a mostanság folyamatban lévő dolgok alapján, hogy jó esély van a fenti dolgok megvalósulására. Egyrészt köszönhető a GT Academy-nek is talán (meg a hasonló tehetségkutató sorozatoknak), másrészt pedig kezdenek az egyes versenysorozatok, illetve cégek vezetői is rájönni arra, hogy érdemes erre a területre is belépni. Kiváló példa rá az SRO és iRacing összefonódása. (Aki nem tudná, az SRO szervezi a Blancpain sorozatokat, és az iRacing-el kötött partnerségük eredményeként idén indult egy Blancpain sorozat iRacing-ben.) Külföldön egyébiránt már vannak olyan TV adók, ahol kezdenek megjelenni a szimulátoros futamok is, igaz, jelenleg még csak 1-1 összefoglaló erejéig.

Meglátásom szerint elérkeztünk 2015-ben arra a szintre, hogy a szimulátorozás - amely meglehetősen közel áll már mind szoftvert, mint felszerelést tekintve - akár egy teljesen profi "sportággá" válhasson. Mostantól kezdve már csak az egyes szponzorokon, autógyártókon és szervezőkön múlnak a dolog, hogy meg fogja-e ütni az egész azt a szervezett és profi szintet, mint amelyet más eSport rendezvény már elért.

5 megjegyzés:

  1. Legyen úgy! A kérdés mikor fognak annyian nézni egy Indy500-t, vagy egy 24 órás futamot iracingen, mint egy DOTA világbajnokságot? Összehasonlításképp, 800ezer ember játsza a DOTA-t minden nap, iracingen a csúcs létszám 2800 kb. Valószínűleg így aránylana a nézőszám is, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt nehéz így megmondani, bár ha figyelembe vesszük, hogy egy-egy motorsport szakágat mennyien űznek, és mennyien nézik, akkor nem biztos, hogy egyenes arányosságot vélnénk majd felfedezni a dolgok között. :)

      Mostanság volt szerencsém látni, hogy egyre több ember ismerkedik meg a szimulátorokkal, és fejezik ki tetszésüket ezek irányában. Ebből kiindulva, lehet, hogy mondjuk sokak nem fognak leülni és otthon is játszani, de adott esetben van rá esély, hogy leülne és végignézne egy-egy online futamot is akár. :)

      Törlés
  2. Szerintem nemegészen így van amit írsz a nézőszám - játékos aránnyal kapcsolatban:
    ahhoz hogy iRacingen jól menj, elég sok energiabefektetés szükséges, hosszú órákat kell beletenni egy-egy versenypályába, mire összeáll a setup, mire kiismered a pályát, míg leültetsz egy 5 éves gyereket DOTA-zni, max hülyeséget csinál, de boldogan elkattingatja, mert szép színes, és hangokat ad, ha nyomkodja. Viszont nézői szemszögből hasonló a kettő: leülni, megnézni :) Nyilván ez sarkított, mert a DOTA-val könnyebben azonosul egy kezdő felhasználó, megnéz egy közvetítést, tetszik neki, leül a géphez, feltelepíti és már mehet is a kattingatás. Ez iRacingben (és bármelyik más szimulátorban) ott akad meg, hogy kell egy kormány. Minden számítógéphez van egér-billentyűzet, míg semelyikre sincs felcsatolva egy kormány alapból.
    Máshonnan közelítem meg: DOTA-ban leülsz, 1 óra alatt kb kiismered alapszinten a játékot, és elkezdesz játszani, nyersz, veszítesz, nyersz, veszítesz, egyből ottvan az instant sikerélmény. Szimulátorokban ez nem így van, legoptimálisabb esetben is (ha valaki nagyon tehetséges), hetek telnek el mire egy futamot nyerni tudna, sok óra gyakorlás és rengeteg versenybaleset, rommá tört autó vezet a dobogó legfelsőbb fokához. Instant az élmény? Korántsem.
    Ez egy dolgot eredményez: kevesen jutnak el olyan szintre, hogy profi módon űzzék a szimulátort, emiatt van az hogy a DOTAban 800K/nap a felhasználók száma, iRacingben 3K/nap.
    Ennek ellenére a közvetítés ettől még lehet érdekes, a szimulátorok fejlődésével a tévében látott élő és virtuális versenyek közt egyreinkább elmosódnak a határok, egy átlag néző számára a tévében nagyjából hasonló kép és hanghatás fog megjelenni, itt is ott is egymás ellen küzdő pilótákkal. Persze megmarad a nagy különbség, hogy az egyikben ott ül a pilóta az autóban, a másikban otthon ül a fotelben, ergo teljesen hiányzik a virtuális világból a veszélyérzet, nem történik semmi ha összetöri valaki az autót, a pilóta nem sérül, nem kerül dollárszázezrekbe a javítás stb. De ettől ugyanúgy előzgetni fogják egymást a pilóták, ami valaki számára érdekes lesz, valaki nem fogja elfogadni "mert csak játék". Viszont az előbbi réteg számát nagyon nehéz megbecsülni, megfelelő promózással, megfelelő közvetítéssel és jó minőségű versenyekkel le lehet ültetni a nézőket ugyanúgy a tévé elé.

    VálaszTörlés
  3. Maradjunk az Indy500nál, épp aktuális, mert hétvégén volt iRacingben is, és a befutó szerintem ugyanolyan izgalmas volt mint élőben (persze csak ha eltekintünk a valóság - virtuális világ közti különbségektől):
    http://www.youtube.com/watch?v=31c0aGWEPCQ&feature=youtu.be&t=3h11m19s

    Szóval nehéz dolog ez a szimulátorozás, rengeteg időt vesz igénybe, és nincs meg a folyamatos sikerélmény.
    Viszont!
    Vannak olyan versenyek, amik életreszóló élményt fognak okozni. Megnyerni a 24 órás Rolex Daytonát még a virtuális világban is akkora élményt okoz, amit semmilyen más játék nem közelít meg! Összehozni egy csapatot, heteken át készülni a versenyre setupolással, közös gyakorlással, tesztelni hogy engedjük el a HPD-ket a virtuális BMW Z4ben ülve, hogy ne legyen belőle a verseny alatt gond, megcsinálni az időtervet ki mikor ül be, mettől meddig nyomja, ki lesz az aki éjjel 2-3kor is fennlesz hogy terelje a szekeret, B-C tervet kidolgozni vészforgatókönyvekkel, és 24 órás folyamatos körözés után elsőként meglátni a kockás zászlót sértetlen autóval.... Semmi nem közelíti meg ezt az élményt a virtuális világban, és erre a versenyre emlékezni fogunk a csapattal 20 év múlva is! És egy kis adalék még a nézőszámról, mert streameltük is a futamot: folyamatosan voltak nézők, éjjel 3kor is volt hogy öten néztek minket, a befutónál az egyidejű nézők száma majdnem elérte a 100-at. Száz embert leragasztottunk a képernyő elé, mert érdekelte őket hogy hányadik helyen fut be a magyar csapat! Mindezt úgy, hogy nem volt agyonpromózva a dolog, igaz Wéber Gabi, Vogel Adri, az OXXO Racing Team is megosztotta a posztunkat, amit ezúton is köszönünk nekik! Folyamatos promózással, megfelelő kommentálással, körítéssel szerintem a százszorosát is el lehetne érni, én nagy potenciált látok a virtuális versenyzés közvetítésének jövőjében.
    Egy egyszerű hozzászólásnak indult, erre írtam egy cikket, sorry :D Akinek tetszett az írás, kövessen minket, augusztusban újabb 24 órás megmérettetésre készülünk a Spa-Francorchamps-i pályán!

    VálaszTörlés
  4. Meggyőző érvek, és tényleg jó lenne ha megvalósulna!
    Tényleg jó lenne ha egy iracers versenyt, vagy akármelyik másikat több ezer néző követne, szó se röla!
    Szóval van dolog!:)

    VálaszTörlés